Κυριακή, 5 Οκτωβρίου 2008

Ξύλινος μελιτοεξαγωγέας

Στην προσπάθειά μου να βρώ μια σελίδα με μαθήματα για ερασιτέχνες μελισσοκόμους, έπεσα πάνω σε αυτό το e-book: Small sclae beekeeping.
Σε ελεύθερη μετάφραση δικιά μου λοιπόν έγραψα μια παρόμοια σελίδα: Kynigos.Net - Ερασιτέχνης Μελισσοκόμος.
Εκεί κοντά στο τέλος των "μαθημάτων" είχε εικόνες με πρόχειρα σκίτσα από μελισσοκομικά εργαλεία και χρήσιμες κατασκευές. Ανάμεσά τους είχε και ένα σκίτσο του μελιτοεξαγωγέα...
Τον .. ερωτεύτητα και αποφάσισα να τον φιάξω! Όμως επειδή με σίδερα δεν τα καταφέρνω και μια και από ξυλεία άλλο τίποτα τριγύρω μου λόγω δουλειάς, έκανα την κουζουλάδα και τον έφιαξα από κόντρα πλακέ!


Το κουτί - αντί για βαρέλι - μέσα στο οποίο περιστρέφεται ο άξονας είναι από κόντρα πλακέ θαλάσσης, Ο άξονας είναι από μια "βίδα" από ανοξείδωτο ατσάλι από αυτές που πουλάνε τα σιδηρικά. Τον διάλεξα γιατί με διπλά παξιμάδια σφίγγουν όλα τα εξαρτήματα διαδοχικά σε ύψος. Εδράζεται σε μια βάση στο κέντρο του κουτιού αλλά πάνω σε ένα ξύλινο υπερυψωμένο λίγο τάκο που στο κέντρο του έβαλα ένα μικρό ρολεμάν έδρασης (ώσης). Για όσους δεν ξέρουν αυτά τα ρολεμάν τα βάζουν για να δέχονται πλευρικές πιέσεις.


Πάνω στον άξονα στηρίζεται το σύστημα που συγκρατεί τα πλαίσια, δύο μόνο βέβαια αλλά αρκετά για την δική μου "παραγωγή"..Στο πάνω μέρος ο άξονας και πάλι στηρίζεται σε ένα ξύλινο μπράτσο από σκληρό ξύλο (καστανιά) που έχει στο κέντρο του άλλο ένα ρολεμάν ώσης. Έτσι ο άξονας περιστρέφεται πάνω σε δύο ρολεμάν ώσης που αντέχουν φυσικά μεγάλο βάρος και δεν εμποδίζουν - φρενάρουν καθόλου την περιστροφή. Αντίθετα άμα πάρει φόρα... δύσκολα σταματάει!!

Στην αρχή δεν σκέφτηκα για μηχανοκίνηση. Βρήκα ένα πολύ παλιό μεγάλο βολάν - τιμόνι μαντεμένιο - από αυτά που έχουν στα πλοία για "διακόπτες" ροής υγρών. Καταπληκτικό κομμάτι, βαρύ και με μεγάλη αντοχή στη σκουριά. Το στερέωσα στην κορφή με διπλά παξιμάδια και τούδωσα την πρώτη ώθηση! Το σύστημα δούλευε σχεδόν τέλεια και αφού το τελειοποίησα με τις τελευταίες "πινελιές", το μόνο που έμενε ήταν να δοκιμαστεί στην πραγματικότητα..


Ο καιρός περνούσε και αφού μέλι δεν είχα στις κυψέλες, όπως τον κοίταζα μια μέρα, είδα οτι εύκολα θα του έβαζα και μοτέρ! Παράγγειλα λοιπόν σε ένα ξάδερφο ηλεκτρολόγο στον Πειραιά και κείνος μου βρήκε ένα μοτεράκι από ανεμιστήρα αιρ κοντίσιον, το συνέργωσε σύμφωνα με την τέχνη του να δουλεύει με ένα διακοπτάκι και μου τ'όστειλε..
Βρήκα και δυο στροφία για λουρί κίνησης, ένα μεγάλο για τον άξονα και ένα μικρό στο μοτέρ. Τα στερέωσα καλά και ω του θαύματος το σύστημα γυρίζει με αρκετή ταχύτητα και σχεδόν αθόρυβα πάνω στα ρολεμάν...


Εν λειτουργία χωρίς το βολάν


Εν λειτουργία με το βολάν

Το κουτί στηρίζεται σε δύο [Π ] ξύλινα και είναι υπερυψωμένο τόσο όσο να χωράνε από κάτω από την έξοδο (με βανάκι!) τα δοχεία συλλογής... Οι ποσότητες φυσικά μελιού είναι ανάλογες των ικανοτήτων μου και δεν πρόκειται ποτέ να ... αυξηθούν, άρα φτάνει!

17 σχόλια:

Νίκος είπε...

Αυτό είναι πραγματικό μεράκι και ερασιτεχνική δουλειά.
Εγώ το βλέπω ένα είδος καλλιτεχνικής έκφρασης.
Η μηχανή είναι εξαιρετική.
Και είναι δική σου πατέντα , βασισμένη βέβαια σε κάποια σχέδια που όμως τα προσάρμοσες.
Τώρα για το άκαρι.
Προσεξέ το.
Ο Μάρκος μου είχε πεί μια καταπολέμηση με άχνη ζάχαρη.
Ρώτα τον.
Είναι εύκολη και καλή.

chaniabee !!!! είπε...

καλά ρε φίλε!!! είσαι άπαιχτος!!!! σου βγάζω το καπέλο ρε μάγκα!!ήταν πραγματικά μια κουζουλάδα αυτό που έκανες!! και για τους μή νησιώτες η κουζουλάδα ,είναι η πράξη πέρα τον φυσικών δυνατοτήτων κάποιου, που νομίζουν οι άλλοι ότι έχει και όχι η βλακεία που πολλοί νομίζατε!!!

markos aliprantis είπε...

Μου το είχες πει στο τηλ. αλλά οτι θα είναι τόσο ωραίος δεν το περίμενα. Είναι μαγκιά να πιάνουν τελικά τα χέρια σου και να μπορείς να φτιάχνεις πράγματα και εργαλειάκια.

PanKok είπε...

Είσαι απίστευτος!
Μου έκανε εντύπωση ότι δεν αρκέστηκες στο χειροκίνητο μοντέλο, αλλά προχώρησες και σε μηχανοκίνητο...!!! :-)

zepos είπε...

Ρε σεις, φχαριστώ για τα κοπλιμάν, αλλά πράγματι είναι τόσο ... ωραίος και αθόρυβος, που λέω να τον βάζω ..μπροστά για πλάκα! Μια και δεν έχω κερύθρες .. φορτωμένες!

Για πέστε μου τώρα εσείς οι ... πολύξεροι: Πως καθαρίζετε το μέλι από τα τρίματα κεριού;

markos aliprantis είπε...

Ξεκίνησα να στο γράφω (για το σούρωμα του μελιού)και μετά το έσβησα γιατί σκέφτηκα οτι θα πείς οτι είμαι όλο παρατήρηση.Μια και είσαι ερασιτέχνης πάρε κανα-δυό τούλια από μπουμπουνιέρες (με ψιλλές τρύπες)δέσε το τούλι γύρω από μια κατσαρόλα και σούρωσέ το.Ότι μαζέψει το τούλι βάλτο σε ένα πλαστικό πιάτο και άστο καμιά 50αριά μέτρα μακρυά από το τελευταίο μελίσσι.
Καλοφάωτο και του χρόνου τρίδιπλο.

zepos είπε...

Ρε Μάρκο... γουστάρω παρατηρήσεις! Πως το λένε.. τη βρίσκω..
Εντάξει εγώ έβαλα το μικρό τζέτζερη που ήταν γεμάτος μέλι, μέσα σε ένα μεγαλύτερο τζέτζερη με χλιαρό νερό και μετά το έριξα στο δοχείο μέσα από ένα πολύ ψιλό φίλτρο (για τσάϊ)..
Και όμως πέρασαν πολύ ψιλά ίχνη κεριού που μάλλον ..έλιωσαν γιατί στο δοχείο με το μέλι έγινε μια ψιλή πέτσα από κερί!
Νόστιμο!

Κώστας Ελευθεριου είπε...

Γειά σου κυρ Ζέπο μάστωρα !!
Άξιος μερακλής μελισσοκόμος , να 'χεις παντα κερύθρες γεμάτες μέλι στο ποιήμα σου.

Κώστας Ελευθεριου είπε...

Ζέπο φίλε ,πέριση το χειμώνα κι ενω ήμουν με το σερφ στο διαδύκτιο,έπεσα σε μια σελίδα απο την Αφρική και είδα το παρακάτω (μπες μαλλον για να δεις,είμαι σκράπας στα ιντερνετικά)
www.scienceinafrica.co.za/2005/september/honeyextractor.htm
έφτιξα κι εγω κάτι τέτοιο με ρόδες ποδηλάτου για 9 πλαίσια. Τρωγώμουν, παιδευόμουν του έβαλα κι εγώ μοτερ αλλά . . . μου έσπαγε τις κερύθρες. Οι δοκιμές σταμάτησαν τότε και τρύγησα στο κανονικό ,μικρό μου εξαγωγεα, αλλά . . .χειμώνα έχουμε μπροστά μας ,θα πάρω κι έναν μειωτήρα και . . . θα δούμε.

Το κρασί πως παει ?

Κώστας Ελευθεριου είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
zepos είπε...

Είναι καλή ιδέα με τις ρόδες ποδηλάτου και θα κάνει δουλειά για όσους έχουν πολλές κερύθρες να αρμέξουν..
Όπως βλέπω τον γυρίζει ο κύριος με κάποιο ηλεκτρικό τρυπάνι. Τέτοια υπάρχουν πολλών ειδών και μάλιστα με ελεγχόμενο σπινάρισμα ανάλογα με την πίεση της σκανδάλης. Αρα γιατί να του βάλεις μειωτήρα..
Εγώ ρύθμισα την ταχύτητα περιστροφής με την διάμετρο των στροφίων. Εάν είναι γερή η κατασκευή της κερύθρας αντέχει, αν έχει ελλάτωμα σπάει και πετάει το κομμάτι.. Ίσως ήθελα λίγες στροφές πιο αργά, αλλά πάλι θα αργούσε να βγάλει όλο το μέλι ή δεν θα το έβγαζε όλο.
Η ακρίβεια στην ρύθμιση της περιστροφής είναι δύσκολη υπόθεση..
Πάνω στο ξύλο και κάτω στη βάση πρέπει να εδράζεται ο άξονας σε ρολεμάν κεντραρισμένα..

Το κρασάκι το άσπρο βράζει ακόμη σιγά-σιγά και ... βασανιστικά! Δεν αντέχω την αναμονή! Ειναι σήμερα 36 ημερών.. Το κόκκινο [15 κιλά μόνο] αν και νεώτερο (30 ημερών) έχει βράσει ήδη αλλά είναι λίγο θολό.. Το δοκίμασα και.... σπάει τη γλώσσα! Σε λίγες μέρες θα το πλακώσω με το στιφάδο από τον πρώτο αυτιά της σαιζόν!

markos aliprantis είπε...

Αυτά δεν μας τα είπες δλδ οτι τον κατάφερες τελικά τον μακραύτη.Λοιπόν όταν ξεμελίζουμε (μιά και γουστάρεις παρατηρήσεις)γυρίζουμε μετά από μερικά δευτερόλεπτα τα τελάρα από την άλλη για να μήν σπάνε πρώτον και δεύτερο επειδή πιάνουν τα χέρια σου φτιάξε ένα σύστημα που να τεντώνει και να απομακρύνει την τροχαλία του μοτέρ που έβαλες έτσι ώστε να ξεκινά η περιστοφή σιγά σιγά και να γυρίζει η τροχαλία του μοτέρ πάνω στο λουρί στην αρχή τρελά.Ευκολο είναι ή κοίταξε να χαλαρώσεις αρκετά το λουρί για να γυρίζει τρελά η τροχαλία πάνω του.

Ανεστης Θ. Κετσετζιδης είπε...

Zepos έγραψες,μοναδικό κομάτι.
Τελικά οι μελισσοκόμοι είναι ανήσυχα πνεύματα,και μεγάλοι εφευρέρες.

Beekeeper είπε...

Ζεπο μιλάμε για μοναδικό πραγμα. Εγραψες. Μενω αφωνος

dimitris-r είπε...

Τι λες ρε φίλε... ζωγράφισες πάλι!

Θεοδόσης Κατσαρός είπε...

Είσαι μάστορας!!! Μπράβο!
Με ένα διακόπτη ON/OFF δίνεις ταχύτητα και μόλις δεις τις στροφές που θέλεις βάζεις OFF. Μόλις ξαναμειωθούν ξαναβάζεις ON….και πάει λέγοντας. Στον πάτο βάζεις αντί για ρουλεμάν μια φωλιά με μια μπίλια. Ο άξονας της ανέμης έχει και αυτός μια μικρή φωλιά και πατά πάνω στην μπίλια. Αυτά για βελτίωση… σου βγάζω το καπέλο!
Μπράβο και καλό βράδυ!!!

zepos είπε...

Θοδώση φχαριστώ για τις προτάσεις βελτίωσης αλλά για μεν τον διακόπτη, υπάρχει όπως θα δείς αν το διαβάσεις και για το "ρολλάρισμα" δεν υπάρχει καλύτερη λύση από τα ρουλεμάν ώσης τα οποία λειτουργούν έτσι ώστε να δέχονται πλευρικές πιέσεις (βάρος) και οχι όπως τα κοινά ρουλεμάν στον άξονα..
Αυτά τα ρουλεμάν τα έχουν ακόμη και μικρά πλοία να δέχονται την πίεση από την ώθηση της προπέλας. Τα "μπαλάκια" κυλάνε πάνω σε μια πλάκα της μιας πλευράς και η ώθηση (βάρος) εφαρμόζεται στην άλλη πλευρά του..